Reklama
 
Blog | Vít Volný

Škoda Auto jako nositel morálních hodnot v české zahraniční politice?

“Důsledně dodržujeme, chráníme a prosazujeme všechny předpisy, které ochraňují lidská práva jako celosvětovou základní a všeobecnou potřebu. Z tohoto důvodu Škoda Auto odstoupí z pozice sponzora mistrovství světa v ledním hokeji IIHF 2021, pokud bude Bělorusko potvrzeno jako jeho spolupořadatel”: řekl tiskový mluvčí Škoda Auto Kotera.

Takto jasně formulovala Škoda Auto svůj postoj a sympaticky se vymezila vůči konání MS v hokeji v zemi, která potlačuje lidská práva a demokratické principy fungování společnosti. To je ve výrazném kontrastu s činností Mezinárodní hokejové federace (IIHF) a především jejího šéfa Reného Fasela. Ten začátkem ledna Bělorusko navštívil a měl podle kuloárních informací potvrdit Alexandru Lukašenkovi, že MS opravdu v Bělorusku bude. Fasela s běloruským diktátorem (milujícím hokej jehož pravidelné hraní prý podle něj pomáhá dokonce proti covidu) pojí dlouholeté přátelství a dlouho výrazně protestoval proti “politické angažovanosti federace” vůči Bělorusku. 

Reklama

Partnerství Škody s mistrovstvím světa trvá od roku 1993 a automobilka je hlavním sponzorem šampionátu. Její jasné vyjádření, které víceméně finančně znemožnilo pořádat mistrovství přinutilo IIHF k činu. Federace musela odebrat Bělorusku pořádání mistrovství pro letošní rok. Na rozdíl od Škody to ovšem vysvětlila velmi servilním odůvodněním, že není schopna garantovat bezpečnost fanoušků a účastníků mistrovství světa. Zařadila se k jiným mezinárodním sportovním federacím, které v posledních dvou dekádách pošlapávají gentlemanskou kulturu sportu ve prospěch peněz od autokratických až plně nedemokratických režimů. 

Zastupuje tedy Škoda Auto to nejlepší z české zahraniční politiky posledních let? Pokud lze hodnotit z Twitteru ministra zahraničí Petříčka, tak česká diplomacie je na Škodovku pyšná. Z toho vyvstávají dvě otázky. Proč to musela být Škoda Auto, kdo znemožnil konání MS a nikoliv Český hokejový svaz, který měl využít svojí pozici uvnitř IIHF a případně zvát k bojkotu mistrovství světa? A druhak je to opravdu zásluhu Čechů a potažmo Škody Auto? Škodovka už od 1991 patří do automobilového konglomerátu Volkswagen, a důležitá a hlavně viditelná rozhodnutí nedělá s plnou samostatností. Ve Wolfsburgu museli toto rozhodnutí potvrdit a pravděpodobně ho i iniciovali. Proč?

Od roku 2015 a známé aféry Dieselgate, která velmi výrazně mediálně celosvětově poškodila celý koncern, se snaží Volkswagen postupně zlepšovat svoje jméno a mimo konceptů spojených přímo s automobilovým průmyslem jako udržitelnosti nebo obnovitelné energie, se snaží deklarativně podporovat lidská práva a sociální spravedlnost. Koncern  Volkswagen se odkazuje k závazku k příslušným mezinárodním úmluvám a deklaracím, zejména k Mezinárodní chartě lidských práv. Rovněž VW deklarativně ctí princip všeobecných lidských práv, a to i ve státech, kde národní zákony nedosahují úrovně ochrany poskytované mezinárodními normami a podporuje jejich pokrok. Právě tento bod obecných hodnot koncernu byl využit v případě odmítnutí podpory legitimizace násilí běloruského diktátora Lukašenka.  

Příkladem pro změnu strategie a činnost spojenou s podporou lidských práv a sociální spravedlnosti lze najít v činnosti koncernu v Brazílii. Volkswagen byl dlouhodobě v zemi spojován s podporou a legitimizací moci diktátorského režimu vojenské junty v průběhu 70. a 80. let.  V roce 2016 si VW požádal o nezávislou historickou studii nakolik se jedná o pravdu a výsledná vědecká studie potvrdila zapojení jednotlivých zaměstnanců (nepotvrdila institucionalizaci těchto zločinů z vedení automobilky) do systému a zločinů proti lidskosti režimu vojenské junty. VW přiznal svoji chybu a podepsal jako první společnost Úmluvu o úpravě chování, čímž se omluvil za chování svých zaměstnanců, zavázal se k finančním kompenzacím pro politické vězně a oběti režimu.     

Je chvályhodné, že Volkswagen a potažmo Škoda Auto v posledních letech ctí principy všeobecných lidských práv a ve světě se o ně zasazují. Otázkou je, jestli se dostáváme do doby, kdy hodnoty lidských práv, demokracie budou místo států, vlád, nezávislých federací prezentovat průmyslové podniky a ekonomičtí giganti? Zatím bych byl opatrný, neboť pokud se rozhlédneme od zemí s velmi malou geopolitickou/ekonomickou důležitostí (Bělorusko), přes již geopoliticky/ekonomicky důležité součásti světa (Brazílie) až k gigantům (Číně) tak již není úplně jasně vidět lidskoprávní tématiku. VW ani Škoda nikdy nepřestali podporovat sportovní a kulturní akce v pevninské Číně i když z veřejných zdrojů je jasné, že lidská práva Ujgurů a dalších menšin jsou pošlapávána výrazně více než běloruských protestujících nebo odpůrců režimu brazilské junty. Čína je přece jenom příliš velký trh pro koncern (a obzvláště Škodovku, která na něm prodá nejvíc vozů ze všech zemí světa) a není vhodné si u Komunistické strany Číny dělat špatný obraz, neboť to by již bylo velmi nepříjemné pro obchodní bilanci koncernu. Je velmi šlechetné, že Škoda Auto (VW) se rozhodla vystoupit z řady podpořit běloruský lid, ale v dlouhodobém hledisku není řešením, aby to byla ona, kdo má vést lidskoprávní tématiku v zahraniční politice. Podniky fungují na tržním principu a nebylo by správné od nich čekat, že upřednostní hodnoty před ziskem. Tato situace spíše ukazuje, že státy a hlavně sportovní federace a asociace rezignovaly na morální hodnoty (a fair play) fungování společnosti a lidská práva ve prospěch finančního ohodnocení.